Seskupení > Hvězdokupy > Otevřené hvězdokupy

Otevřené hvězdokupy

Hvězdy se zpravidla koncentrují do hvězdných soustav, které mají v průměru několik parseků. Obvykle z toho důvodu, že se všechny hvězdy vytvořily ve stejné mlhovině. Stáří bývá obvykle přes milion let, ačkoliv existují takové, které jsou staré přes miliardu let. Hmotnost hvězdokupy je odhadována na 1 000 hmotností Slunce, počet hvězd jasnějších než 0 mag je zhruba 15. Životní doba tohoto uskupení je 600 milionů let a v současné době známe okolo 1 000 otevřených hvězdokup, přestože odhad skutečného množství otevřených hvězdokup v Galaxii je 15 tisíc.

M36
M36 – jasná hvězdokupa v souhvězdí Vozky (Auriga).
Otevřené hvězdokupy jsou fyzikálně příbuzné skupiny hvězd, které drží pohromadě vzájemnou gravitační přitažlivostí. Hvězdy jsou ve hvězdokupě přibližně ve stejné vzdálenosti, stejného stáří a mají podobné chemické složení. Jako skupina mají otevřené hvězdokupy krátkou životnost. Odkaz
Otevřené hvězdokupy se zařazují často podle jednoduchého schématu, které hrubě popisuje bohatost a koncentraci. Dokonalejší schéma se skládá ze tří částí charakterizující stupeň koncentrace hvězdokupy, rozsah jasnosti jejich hvězd a bohatost. Odkaz
Katalog základních parametrů, mezi které patří NGC označení otevřené hvězdokupy, rovníkové a galaktické souřadnice nebo souhvězdí, kde se hvězdokupa nachází. Odkaz
Přehled oteřených hvězdokup podle Messierova katalogu včetně snímků jednotlivých objektů a přehlednou tabulkou se základními parametry. Odkaz
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 4199krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/hvezdy/hvezdokupy/129-otevrene-hvezdokupy    * * *