Charakteristiky > Zdroje záření hvězd > Termonukleární fůze ve Slunci – Java applet

Termonukleární fůze ve Slunci – Java applet

Tento applet simuluje velmi jednoduchým způsobem proton-protonový cyklus ve Slunci. Červené tečky představují protony, zelené tečky neutrony. Pokud se červené tečky srazí vznikne atom deuteria, atd. viz PPI cyklus.

Tento prohlížeč nepodporuje Java Plug-in.
Získejte poslední Java Plug-in na java.sun.com.

Popis

Uvedený Java applet není bohužel k dispozici v českém jazyce. Pro snazší použitelnost je uveden překlad některých slov.

InitEN – počáteční nastavení, Stop/RunEN – zastavení/spuštění reakce, Add hydrogenEN – zvýší počet vodíkových jader, Show/Hide dataEN – zobrazí/skryje informace v levé horním rohu, Decrease tempEN – sníží teplotu, Increase tempEN – zvýší teplotu

Základní operace

• Kliknutím na „Add Hydrogen“ zvyšujete počet atomů vodíku, dokud nedojde k prvním reakcím
  • Kliknutím na „Show data“ uvidíte jakou hmotnost má každý ze čtyř typů atomů, celkovou hmotnost a teplotu.
  • Kliknutím na „Increase Temp“ nebo „Decrease Temp“ změníte teplotu. Změna chování atomů s teplotou není simulována zcela dle fyzikálních zákonů.

# Reakce probíhají rychleji při vyšší teplotě, s nižší teplotou některé reakce nemusí nastat.
# Když se střetnou dva atomy vodíku, vidíte žlutý záblesk. Ten představuje emisi pozitronu a neutrina.
# Po vytvoření atomu deuteria dochází velmi rychle kombinaci s dalším jádrem vodíku a vzniká atom 3 helium
# Deuterium reagující s vodíkem dává bílý záblesk, který představuje emisi gama záření. Reakce dvou atomu 3 helium fialový.
# Zobrazovaná teplota není ve stupních Kelvina.

Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 3869krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/hvezdy/zareni/837-termonuklearni-fuze-ve-slunci-java-applet    * * *